lestat lestat
723
BLOG

Gdańsk inaczej 4-notka powstała dzięki blogerowi C za R

lestat lestat Kultura Obserwuj notkę 16

W lutym 2009 dostałem taką "propozycję" zagadki od C za R .

mam propozycję zagadki, którą(jeśli uzna ją za ciekawą) może zechce
Pan zamieścić na swoim blogu.
Otóż jest na Długim Targu niepozorna kamieniczka z arkadami.(Ostatnia
po lewej stronie tuż przed Zieloną Bramą).
Nad tymi arkadami są "medaliony"(?)
Pytanie mogło by dotyczyć osób, które na "medalionach" uwieczniono.
Może Pańscy czytelnicy będą wiedzieli kogo w ten sposób uhonorowano?
Ja nie wiem.
Kiedyś obiło mi się o uszy,że postać koronowana przez Lwy Gdańskie
była związana z powojenną odbudową Gdańska.
 
Odpisałem , że nic nie wiem na ten temat  , nawet nie zwróciłbym na to uwagi gdyby nie C za R .
 
C za R przesłał mi zdjęcia , kompletna dokumentacja . Temat "zawisł" na 7 miesięcy .
 
Latem w antykwariacie za niebotyczną sumę 4 zł nabyłem sobie drogą kupna , ksiązeczkę wydaną w 1966 roku Edgara Milewskiego pt. Opowieści gdańskich uliczek.
 
W niej taki fragment
 
Pod Zieloną Bramą na rogu ulicy Pończoszników i Długiego Targu jest dom z podcieniami.Tu odstąpiono od rekonstrukcji tworząc podcień,chodziło o szersze przejście.Nowe podcienie ozdobiono w starym stylu wieńcząc arkady maszkronami .Prace zlecono młodemu plastykowi T.Godziszewskiemu.Gdy spytał o modele dano mu wolną rękę.Sięgnął po butelkę i powykrzywiał twarze znajomych .Siedem nowych gdańskich maszkaronów , siedem osób związanych z odbudową Gdańska.
 
Józefa Wnukowa , Jacek Żuławski , Stanisław Horno-Popławski , Wojciech Zalewski , Michał Bojakowski , Stanisław Mieszkowski, Lech Kadłubowski.
 
Wszystkie zdjęcia made by C za R
 
Kamienica
 
 
Podcień
 
 
1.Józefa Wnukowa
 
 
2. Prof. Jacek Żuławski

3. Lech Kadłubowski

Pozostałych maszkaronów do postaci nie umiem dopasować - moze ktoś potrafi ?

4. Bronisław Mieszkowski - rozszyfrowała Victoria

5. Stanisław Horno-Popławski - rozszyfrowała Victoria

6. Wojciech Zalewski - rozszyfrowała Victoria

7. Michał Bojakowski - rozszyfrowała Victoria

lestat
O mnie lestat

W związku z końcem postkomunistów,a poszerzeniem pojęcia lewica oraz uznaniem Gierka za patriotę - odkurzam znaczek sprzed 35 lat "Za nic bym nie chciał , aby uważano mnie za człowieka poważnego , bo w obecności tzw. poważnych ludzi dzieci bawia się bez wigoru i radości , kobiety przestają być zalotne , wojskowi nie chcą opowiadac pieprznych anegdot , maski zdejmuja lub nadziewają w ich obecności tylko ludzie smutni. A na dodatek - durnie są zawsze poważni. Jeden z tych poważnych wygłosił najgłupsze zdanie w salonie na mój temat "dyskomfort części dyskutantów wynikający z tej wprost niemożliwej już do banalizowania, relatywizowania czy tym bardziej ignorowania kompromitacji PO, wzrósł niepomiernie i manifestuje się w sposób różnoraki. Jedni fundują nam różnego rodzaju divertissement w postaci zagadek...."

Nowości od blogera

Komentarze

Inne tematy w dziale Kultura