lestat lestat
1620
BLOG

Drzwi Raju czyli jak pokochałem kopię

lestat lestat Podróże Obserwuj temat Obserwuj notkę 6

Drzwi Raju Porta del Paradiso, dzieło powstało w latach 1425-1450 ( 25 lat jedne drzwi )  umieszczone po wschodniej stronie Baptysterium San Giovanni  we Florencji . Nazwa Drzwi Raju została nadana im przez Michała Anioła. Wykonane są z brązu i pozłacane. Skrzydła podzielone zostały na 10 kwater (5 na każdym), w których artysta umieściłpłaskorzeźby przedstawiające sceny ze Starego Testamentu  .

Drzwi przez stulecia pokryły sięczarnąwarstwą patyny. Zdjęto je w celu przeprowadzenia restauracji , a w wejściu umieszczono wiernąkopię. Obecnie oryginał znajduje się w Museo dell’Opera del Duomo.
 
Tyle wiedziałem zanim zobaczyłem i wiedziałem jak zwiedzam to miejsce – katedra , muzeum , baptysterium więc
 
1.Skoro to kopia to szybkie zdjęcie , bo oryginał zobaczę w muzeum .
 
2. W muzeum rozczarowanie – drzwi podzielone na elementy – ja rozumiem ,że to oryginał , ale to już nie są drzwi i wrażenie jest przynajmniej dla mnieżadne . 
 
3. Po wyjściu z muzeum dochodzę do baptysterium i już dokładnie przyglądam się kopii
 
4 Oraz każdej kwaterze z osobna
 
 
IStworzenie Adama Stworzenie Ewy Grzech pierworodny Wypędzenie z Raju
 
IIPraca pierwszych ludzi Składanie ofiary przez Kaina i Abla Kain zabija Abla
Bóg oskarża Kaina
 
IIINoe i jego bliscy składają ofiarę Pijaństwo Noego
 
IVUkazanie się Aniołów Abrahamowi Ofiarowanie Izaaka
 
VNarodziny Ezawa i Jakuba, Odsprzedanie pierworództwa przez Ezawa, Izaak wysyła Ezawa na polowanie, Polowanie Ezawa, Rebeka poucza Jakuba, Oszukanie Izaaka
 
VIJózef sprzedany do niewoli Znalezienie srebrnego kubka w worku Beniamina
Józef rozpoznany przez braci
 
VIIMojżesz otrzymuje na Synaju Tablice Praw
 
VIIILud Izraela nad Jordanem Podbój Jerycha
 
IX  Walka z Filistynami Zabicie Goliata
 
 
XKrólowa Saby przed Salomonem
 
 
5. Ale drzwi to nie tylko kwatery to także bordiura( mądre słowo którego wcześniej nie znałem ) okalająca skrzydła drzwi
 
 
6. Detal z bordiury
 
 
7 Drzwi tworzące całość z budynkiem czyli baptysterium
 
 
i tak pierwszy raz przedłożyłem kopię nad oryginał .
 
 
 
 
 
 
 
lestat
O mnie lestat

W związku z końcem postkomunistów,a poszerzeniem pojęcia lewica oraz uznaniem Gierka za patriotę - odkurzam znaczek sprzed 35 lat "Za nic bym nie chciał , aby uważano mnie za człowieka poważnego , bo w obecności tzw. poważnych ludzi dzieci bawia się bez wigoru i radości , kobiety przestają być zalotne , wojskowi nie chcą opowiadac pieprznych anegdot , maski zdejmuja lub nadziewają w ich obecności tylko ludzie smutni. A na dodatek - durnie są zawsze poważni. Jeden z tych poważnych wygłosił najgłupsze zdanie w salonie na mój temat "dyskomfort części dyskutantów wynikający z tej wprost niemożliwej już do banalizowania, relatywizowania czy tym bardziej ignorowania kompromitacji PO, wzrósł niepomiernie i manifestuje się w sposób różnoraki. Jedni fundują nam różnego rodzaju divertissement w postaci zagadek...."

Nowości od blogera

Komentarze

Inne tematy w dziale Rozmaitości