lestat lestat
618
BLOG

Donald Tusk czyli "fałszywka" w necie

lestat lestat Polityka Obserwuj notkę 31

Co można zrobić ze słowami przy pomocy paru lub jednego prostego chwytu ? Niemal wszystko by brzmiały inaczej.

 Zrobimy z dylematu Hamleta – wyznanie optymisty ? Proszę bardzo
 
Być albo nie być ? zmienimy tylko jeden znak - Być albo nie ? Być
 
Albo
 
Hitler był geniuszem zła. Polska krew wsiąkła w ziemię dzięki niemu .
 
No to przesuńmy kropkę
 
Hitler był geniuszem. Zła polska krew wsiąkła w ziemię dzięki niemu .
 
Po co to wszystko piszę ?
 
Bo po raz kolejny czytam sobie cytat z Tuska z 1987 roku tym razem w wywiadzie z panem Andrzejem Gwiazdą .
 
 
”Polskość to nienormalność. Nie mam zamiaru dźwigać tego brzemienia, którego historia i geografia włożyły na moje barki"
 
Porównanie z tekstem źródłowym .
 
2„Polskość to nienormalność – takie skojarzenie narzuca mi się z bolesną uporczywością ,kiedy tylko dotykam tego niechcianego tematu. Polskość niezmiennie wywołuje u mnie odruch buntu: historia, geografia , pech dziejowy i Bóg wie co jeszcze wrzuciło na moje barki brzemię , którego nie mam specjalnej ochoty dźwigać, a zrzucić nie potrafię ( nie chcę mimo wszystko? ) ,wypaliły znamię i każą je z dumą obnosić .
 
Brzmi inaczej ?
 
Jeszcze lepiej jest z tym zdaniem – powielanym w necie i tak chętnie komentowanym także przez pana Andrzeja Gwiazdę .
 
”Piękniejsza od Polski jest ucieczka od Polski.”
 
Oryginał brzmi natomiast tak :
 
”Polskość jest w rzeczy samej nieadekwatną do ponurej rzeczywistości projekcją naszych zbiorowych kompleksów. Piękniejsza od Polski , jest ucieczką od Polski tej na ziemi , konkretnej , przegranej , brudnej i biednej.”
 
I co mamy w oryginale? Mamy polskość która jest piękniejsza od Polski ( tej pod butem Jaruzela i Sowietów ) polskość która jest ucieczką od Polski na tej ziemi , konkretnej ,przegranej , brudnej i biednej – czyli takiej jaką była Polska w 1987 roku. Mamy zdanie o zamykaniu się w polskości , która to polskość jest ucieczką od Polski PRL-owskiej.
 
Ale wystarczyło wymazać przecinek , w słowie ucieczką zmienić ą na a , oraz postawić kropkę tam gdzie jej nie było i produkujemy sobie ”fałszywkę” Piękniejsza od Polski jest ucieczka od Polski  – wciskamy ją w czyjeś usta i dywagujemy tak jak pan Andrzej Gwiazda.
 
„Tusk za to nie uczestniczył w obradach Okrągłego Stołu.
 
O Tusku jedyny komentarz, jaki mogę powiedzieć, to jego wypowiedź w ankiecie z 1987 r.: "Piękniejsza od Polski jest ucieczka od Polski. Polskość to nienormalność. Nie mam zamiaru dźwigać tego brzemienia, którego historia i geografia włożyły na moje barki". Wtedy był szczery.
 
Uważa pan, że to dowód na brak jego patriotyzmu? I że słowa sprzed 22 lat nadal obowiązują?
 
Uważam, że cały czas myśli tak samo, ale dla realizacji swych celów musi mówić, że kocha Polskę.
 A nie kocha?
 
Według mnie nie.”
 
Nie mam zamiaru wcinać się w walkę polityczną albo się zastanawiać kto Polskę kocha a kto udaje  , ale namawiam by sprawdzać cytaty i nie powielać świadomie czy nieświadomie „fałszywek” czy słów wyrwanych z kontekstu , bo są przydatne w bieżączce politycznej.
 
Cała ta ankieta Tuskowa była napisana w formie jak kto woli to określić – monolog wewnętrzny , teza-antyteza, dylemat-rozwiązanie , rozterka wybór. Pomija się w necie fakt ingerencji cenzury w tekst oraz tych kilka ostatnich zdań będących podsumowaniem .
 
Ta ewidentna "fałszywka" Piękniejsza od Polski jest ucieczka od Polski ”lata” po necie od kilku dobrych lat i ani razu nie chciało mi się na ten temat napisać . Wczoraj gdy przeczytałem , że „fałszywką” posługuje się Pan Andrzej Gwiazda zrobiło mi się smutno , że nawet i On powiela chyba nieświadomie ewidentne kłamstwo czy manipulację słowami.
 
http://www.miesiecznik.znak.com.pl/605/tusk.gif - oryginał tekstu Tuska z miesięcznika Znak numer 11/12 1987 .
 
http://cogito.salon24.pl/105826,swieto-polskiej-glupoty – wywiad z Panem Andrzejem Gwiazdą do którego fragmentu się odniosłem.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
lestat
O mnie lestat

W związku z końcem postkomunistów,a poszerzeniem pojęcia lewica oraz uznaniem Gierka za patriotę - odkurzam znaczek sprzed 35 lat "Za nic bym nie chciał , aby uważano mnie za człowieka poważnego , bo w obecności tzw. poważnych ludzi dzieci bawia się bez wigoru i radości , kobiety przestają być zalotne , wojskowi nie chcą opowiadac pieprznych anegdot , maski zdejmuja lub nadziewają w ich obecności tylko ludzie smutni. A na dodatek - durnie są zawsze poważni. Jeden z tych poważnych wygłosił najgłupsze zdanie w salonie na mój temat "dyskomfort części dyskutantów wynikający z tej wprost niemożliwej już do banalizowania, relatywizowania czy tym bardziej ignorowania kompromitacji PO, wzrósł niepomiernie i manifestuje się w sposób różnoraki. Jedni fundują nam różnego rodzaju divertissement w postaci zagadek...."

Nowości od blogera

Komentarze

Inne tematy w dziale Polityka